تربیت معلمان با آگاهی از سواد دیجیتال در روند تدریس

کارشناسان معتقدند که آموزش دیجیتال کلید توسعه‌ی شهروندی محسوب می‌شود؛ بر همین اساس تربیت معلمان با سواد دیجیتالی در دستور کار است.

 به گفته‌ی کارشناسانی که نسبت به خطرات شکاف دیجیتال هشدار داده‌اند، آموزش نحوه‌ی استفاده از ابزارهای دیجیتال و آنلاین به دانش‌آموزان برای تبدیل شدن به شهروندانی فعال و مسئولیت‌پذیر بسیار مهم است.

در گزارش euractiv آمده است: با رشد فناوری و دیجیتالی شدن در حوزه آموزش، معلمان به طور فزاینده‌ای با این وظیفه روبه‌رو هستند که به جوانان کمک کنند تا دانش، مهارت‌ها و ارزش‌ها را به عنوان شهروندان آینده به صورت آفلاین و آنلاین شناخته و توسعه دهند.

هانس مارتنز، رئیس بخش شهروندی دیجیتال در European School net معتقد است اکثر مردم موافق هستند که برای کودکان در یک جامعه‌ی دیجیتال مهم این است که نه‌تنها به فضای دیجیتال دسترسی داشته باشیم، بلکه در کنار آن به مهارت‌های تفکر انتقادی مجهز شده و مطمئن شویم که این کودکان در آینده می‌توانند شهروندانی فعال و مسئولیت‌پذیر شوند.

وی افزود: این تحولات در دنیای دیجیتال فرصت‌های زیادی ایجاد می‌کند، اما برخی نیازها و خطرات نیز وجود دارد و باید مطمئن شویم که همه می‌توانند از فضای دیجیتال به شیوه‌ای مثبت بهره ببرند.

در حالی‌که تحول دیجیتال مشکلاتی مانند اخبار جعلی، اطلاعات نادرست و شایعه‌پراکنی را تشدید کرده است، نکات مثبتی مانند فرصت‌های خلاقانه برای کودکان و جوانان برای فعال شدن، به اشتراک گذاشتن دیدگاه‌های خود و حتی فعال شدن در حوزه‌ی سیاسی را به دنبال داشته است.

با این حال، مارتنز گفت: این موضوعات در برنامه درسی انتخاب نمی‌شوند و معلمان در تدریس با استفاده از ابزارهای دیجیتال راحت نیستند.

بر اساس داده‌های پیش از همه‌گیری کرونا، در بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا، سهم معلمانی که به دانش‌آموزان اجازه می‌دادند از ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات برای پروژه‌های مدرسه استفاده کنند، کمتر از ۵۰ درصد بود. در همین حال، تنها تعداد کمی از معلمان ابتدایی و متوسطه از ابزارهای فناوری اطلاعات برای کلاس‌های خود استفاده می‌کردند که تا حدی به دلیل نبود مهارت در حوزه آموزش دیجیتال بوده است.

به گفته لوئیجی پیسیچی، استاد دانشگاه کوزانو: ضروری است که معلمان در حین آموزش دانش‌آموزان خود، حداقل در مورد نقش ابزارهای دیجیتال آگاهی داشته باشند؛ چرا که اگر معلمی را ببینیم که تمایلی به استفاده از فناوری ندارد، احتمالاً بر دانش‌آموزان هم اثرگذار است.

در عین حال، آموزش دیجیتال در برنامه‌های درسی مدارس ضروری شده و استاد دانشگاه کوزانو معتقد است ما باید فضای دیجیتال و فناوری اطلاعات را به عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی خود مانند آب یا برق در نظر بگیریم و مردم باید از منطقه‌ی آسایش خود خارج شوند.

تربیت مربیان آشنا به فضای دیجیتال

پیسیچی و همکارش آنا ماریا ماریان نگرش معلمان را نسبت به یادگیری دیجیتال مطالعه کردند و آموزش‌هایی را برای کاهش مقاومت آن‌ها انجام دادند. سازمان‌های دیگر مانند European Schoolnet نیز در تلاش هستند تا راهنمایی‌هایی را به معلمان، والدین و کودکان در مورد استفاده از ابزارهای آنلاین ارائه دهند؛ در همین حال، اتحادیه اروپا در حال کار روی بهبود آموزش معلمان و افزایش مهارت‌های آن‌ها است.

برخی از مسئولان بخش آموزش و فرهنگ اعلام کرده‌اند که «از طریق آکادمی‌های معلمی، به دنبال تربیت نسل جدیدی از معلمان هستیم که استفاده موثر و خلاقانه از فناوری برای تعامل و ایجاد انگیزه در فراگیران خود داشته باشند.»

مارتنز با اشاره به اینکه در این رویکرد تربیت معلم و آموزش، در نظر گرفتن دیدگاه کودکان و جوانان مهم است، بیان کرد: حتی اگر در این موضوع متخصص باشیم، در مورد زندگی شخصی و تجربیات شخصی، تخصص نداریم و آن‌ها بهتر از ما می‌دانند. پس فقط آموزش نیست که باید به نیازها پاسخ‌ بدهد، بلکه آموزش قطعا می‌تواند به توانمندسازی و به دست آوردن بهترین نتیجه کمک کند.

 

شهر جدید پرند ، رباط کریم